maandag 13 mei 2013

Hemelse Citroentaart

Oh boy! Ik had een netje citroenen liggen die zelfs in de frigo alsmaar bruiner en bruiner werden, dus het werd echt wel HET moment om een citroentaart te maken. Ik vond een leuk receptje in een mooi boek, maar paste het gaandeweg wat aan, naargelang wat ik in huis had, of om tegemoet te komen aan mijn luiheids-gehalte van de dag. Maar omdat de taart zo hemels goed gelukt is, moet ik toch dringend het recept neerpennen!

Biscuit:

2 eieren
80 g suiker
40g bloem + 40 g aardappelzetmeel + snuifje bakpoeder
Maken zoals hier.

Citroen bavarois deel 1:

2 eierdooiers
45 g suiker
150 ml geperst citroensap
6 blaadjes gelatine
geraspte schil van 1 sinaasappel

Eierdooiers met suiker luchtig kloppen (kan met de hand). Citroensap met schil van sinaasappel aan de kook brengen. Ondertussen gelatine weken in koud water. De sinaasappelschillen uit het gekookte citroensap vissen, en geleidelijk aan dit warme citroensap aan de eierdooiers toevoegen onder voortdurend kloppen (lees: in een smal straaltje het sap aan je kommetje van eierdooiers bijgieten en ondertussen kloppen). Aan dit nog warme mengsel de geweekte gelatine toevoegen en roeren tot het is opgelost.



Citroenbavarois deel 2:

4 eiwitten + 70 g suiker
45 ml water + 130 g suiker
450 g slagroom + 30 g suiker

De eiwitten met het suiker stijfkloppen. Ondertussen het water met de suiker aan de kook brengen en de warme stroop geleidelijk aan (terug in een smal straaltje) bij de geklopte eiwitten gieten, onder voortdurend kloppen (hier is de aanwezigheid van een keukenrobot (of andere helpende hand) zeer handig!). De slagroom met suiker stijf kloppen en dit erna onder het eiwitmengsel mengen.  Wie tips heeft wat we met de overschot eidooiers moeten doen, laat maar komen! Er moeten dringend kippen komen die eitjes leggen met enkel eiwit, me dunkt :).


Tenslotte gaan we deel 1 en deel 2 van de citroenbavarois ook bij elkaar mengen en kunnen we beginnen met de taartsamenstelling. Ik gebruikte zo'n bakvorm waarbij je de rand ook kan losmaken (die zo in en uit elkaar kan schuiven, weet je wel). Ons gebakken biscuit (die pakweg 2 cm hoog is) snijden we in twee gelijke schijven. Onderin leggen we een laagje biscuit. We tremperen met mengel van citroensap + suiker (likeur toevoegen kan ook naar eigen smaak) en vullen met ons bavaroismengsel. Dan tweede laagje biscuit, tremperen, en overschot van bavaroismengsel erop brengen. Dit zetten we in de frigo en wachten maar! Na zo'n 4 uur is hij al klaar, maar hier zat hij er een nachtje in.

De volgende dag kan je afwerken naar keuze met nog een glazuurlaagje, maar daar had ik geen zin in. Zo'n blinkend spiegeltje draagt toch weinig bij tot de smaak (en vooral tot de frustratie). Ik legde er nog een paar frambozen op en klaar! En hmmm, lekker dat dat was!  


1 opmerking:

  1. Zo'n schoon taart ! Ga ik echt eens maken. Bedankt om weerom eens alles zo mooi en duidelijk (met foto's) neer te pennen; zo vriendelijk van u !
    Marie Danneels

    BeantwoordenVerwijderen