zaterdag 7 september 2013

Poepsimpel ...zakje

Een rugzakje, knuffelzakje, linnenzakje, autozakje, dinozakje, vanalles zakje. Vorig weekend deed ik met mijn naaimachine mee aan een kinderanimatie op ons plein dus was ik op zoek naar iets dat snel klaar was. Ik begon met de hobo sack, maar naarmate de wachtrij kindertjes groter werd, werd mijn zakje alsmaar eenvoudiger en eenvoudiger. En zeker als eentje een groot zakje wou, de volgende dan weer kleiner, de volgende weer iets tussenin enzoverder :).

Mijn meest eenvoudige versie gaat als volgt: knip een lap van 32cm breed op 40 cm hoog (ongeveer, ik geef toe dat ik niet meer meet, ik knip gewoon wat me goed lijkt en de grootte die de kindertjes wouden). Knip aan de stofvouw, dan moet je al 1 naad minder stikken. Knip je stof binnenstebuiten, zo kan je na het knippen al direct met je lap aan de naaimachine gaan zitten.

De linkerzijde hier is de stofvouw, de rechterzijde de te stikken zijnaad. Stik de bovenste 2 cm ongeveer van de zijnaad dicht, laat een gat van een goed 1.5 cm en stik daarna je volledige zijnaad en ondernaad van je zakje. Dit ziet er dan zo uit: (Tip: als je hier je zijkant van de twee aparte lapjes mooi overlocked of zigzagt, is je gaatje waar straks je touw door komt beter afgewerkt). De stukjes draad die je hier ziet hangen rond mijn touwtjesgat komen van de overlock, die kan je later nog korter terugknippen.


Vouw nu de bovenkant van het zakje terhoogte van het touwtjesgat naar binnen. (Tip: De goede afwerker overlocked of zigzagt eerst de bovenkant van het zakje voor we deze plooi-stap doen)

Keer binnenste buiten en stik rondomrond op de goede kant van de stof (ik gebruik een zigzagsteek, staat leuk aan de ene kant, en werkt de binnenkant ook mee af). 
 
Dan nemen we een stukje touw en steken die met een veiligheidsspeld door ons touwtjesgat (dat we kregen omdat we een opening lieten in de zijnaad). Touwtje gaat rondom en komt uit hetzelfde gaatje terug piepen (in tegenstelling tot hobo sack die twee gaatjes heeft, eentje links en eentje rechts). Knoopje in ons touw en klaar is kees!



En wie wil kan het touwtjesgat nog verstevigen met extra gezigzag. Ik denk er altijd maar aan als mijn touw er al doorzit. Deze stap doen voor je je touw door de tunnel stopt is hoogstwaarschijnlijk wel gemakkelijker :)!

VOILA! Dit heeft me welgeteld 15 minuten gekost. Het blogbericht schrijven duurde waarschijnlijk langer dan het zakje maken zelf :).

5 opmerkingen:

  1. GELUKT! dankjewel! mijn eerste projectje is een feit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn 1ste linnenzak is klaar,van de week nog enkele maken want we vertrekken over 2 weken op vakantie en dan komen die goed van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nummer 2 en 3 zijn ook al klaar.Voor deze laatste heb ik gewoon katoen gebruikt,een wassymbool op eentje en op de andere LINNEN erop gestikt,moet daar nog een beetje op oefenen maar ze zijn leuk!

    BeantwoordenVerwijderen